Jak se chovat v době smogové situace

Na své zdraví je třeba myslet i předtím, než se objeví smogová situace. Posilovat obranyschopnost organismu správnou životosprávou (dostatečný přísun vitamínů, minimum stresů, pravidelná přiměřená fyzická zátěž, otužování, vyhýbání se kouření, alkoholu a drogám,...).


Pokud nastane smogová situace, následujícími radami by se měly řídit především citlivé skupiny obyvatel - děti, těhotné ženy, starší lidé, osoby s chronickým onemocněním dýchacího a oběhového ústrojí a lidé jinak oslabení (např. kombinace stres, kouření, špatná životospráva, oslabená imunita, rekonvalescence apod.).


V době smogové situace se doporučuje:

  • omezit dobu pobytu venku

  • venku nesportovat a vyhnout se větší fyzické zátěži

  • zvážit, ve kterou denní dobu jít ven (nejhorší rozptylové podmínky jsou ráno a večer)

  • větrat krátce a intenzivně (3-4 minuty)

  • odložit práce v bytě, které zvyšují potřebu větrání (jako např. práce s barvami, laky, rozpouštědly, ale i kouření)

  • v případě dlouhodobě špatných rozptylových podmínek sledovat aktuální informace o stavu znečištění ovzduší

  • pokud se objeví obtíže či zhoršení příznaků chronického onemocnění - včas zahájit léčbu

Co dělat, abychom nepřispívali ke zhoršování situace:

  • nepoužívat krbová topeniště, nespalovat nic venku na otevřeném ohni

  • nikdy nespalovat v kamnech nebo kotlích odpady (zvl. plasty, gumy, umělé tkaniny, lakované dřevo nebo mazací oleje)

  • dát přednost veřejné nebo pěší dopravě před autem

  • nepřetápět obytné místnosti (zkusit snížit teplotu vytápění alespoň o 1-2°C)

Zdroj: Státní zdravotní ústav

http://www.szu.cz/tema/zivotni-prostredi/smogova-situace-co-muzeme-udelat

Alena Hanusková